TeaterKrater

Fr.v: Joakim Tegblom, Mona Bäckström, Peter Bennesved, Rebecka Enström, Johannes Larsson. Sittande: Cecilia Ravry

Om gruppen:

TeaterKrater är en grupp som jobbat tillsammans med lite större föreställningar inom Grotteatern sedan hösten 2016. Gruppens mål är att jobba med pjäser mot föreställning och har sedan start varje vår haft offentliga föreställningar. 

Cécilia Ravry, Joakim Tegblom, Johannes Larsson, Mona Bäckström och Rebecka Enström skådespelar, producerar och regisserar ivrigt påhejad och förmanad av Anne Gotfredsen.

Läsårets projekt som blir synligt på scen våren 2023 är ett lokalanknutet manus vid namn ”Vi besvarar ditt samtal så snart vi kan”. Handlingen utspelar sig kring det lokala telemarketingföretaget som funderar om man verkligen kan göra allt för att få behålla arbetstillfällen i bygden. Det är skrivet av Gustav Tegby och kanske får ni rent av se några TeaterKratrar utbryta i sång. 

 

Tidigare projekt:

Antigone (2022)

Mordet i Midlands (2021)

Körsbärsträdgården (2020)

En vintersaga (2019)

Bryta is (2018)

Glasmenageriet (2017)

Antigone – 2022

”att utforska den spänning som ligger i gråskalan”

I Tebe är kriget slutligen över. Den här som Oidipus son Polyneikes värvat för att störta sin bror Eteokles från tronen har besegrats framför stadens portar. Nu sörjer Tebe sina många döda, däribland kung Eteokles själv, som dödats av sin bror, som även han mist livet.

I krigets kölvatten lägrar sig en märklig stillhet över staden. Kung Eteokles vilar i sin marmorgrav, medan Polyneikes lik har lämnats att ruttna i solen utanför stadens murar. Förrädare förtjänar ingen nåd, varken i detta livet eller nästa – det har stadens nya härskare, kung Kreon, förkunnat. Han hoppas att därmed avskräcka andra från liknande försök, och att fred slutligen kan få råda i det krigsdrabbade Tebe, som under många år fått lida av Oidipusättens övermod. Ett kapitel som i Kreons ögon äntligen har nått sin ände.

Men i en tyst vrå av palatset sitter prinsessan Antigone. Även hon är dotter till Oidipus, och hon har efter en lång natts grunnande bestämt sig för att trotsa Kreons förbud. Hon vet att de som inte får sin begravning irrar runt i all evighet utan att finna vila, och att det finns regler om rätt och fel som måste få väga tyngre än alla jordiska lagar. Därför gråter hon över sin bror, och över sin egen förspillda ungdom, innan hon mitt i natten smyger sig ut ur palatsets portar.

Så spänner den franske författaren Jean Anouilh hanen på sin tragedi, som sedan obönhörligen rör sig mot sitt förväntade slut. Historien om Antigones var inte ny när Anouilh skrev pjäsen 1946, utan han lånade den från en över 2000 år gammal pjäs av Sofokles. För Anouilh var själva innebörden dock brinnande aktuell. Han skrev i ett Frankrike som likt Tebe just överlevt ett förödande krig, och i Antigones uppror kände han igen den franska motståndsrörelsens desperata vägran att erkänna de erövrande tyskarnas lag.

Frestelsen i en sådan kontext kunde ha varit att måla i svart och vitt, och att i Kreon förkroppsliga den ”ondskans banalitet” som den samtida filosofen Hanna Arendt skrivit om. Men Anouilh valde att i stället utforska den spänning som ligger i gråskalan, genom att porträttera Kreon som en trött, ansvarstagande och i grunden sympatisk monark, tyngd av maktens ansvar och redo till alla moraliska kompromisser som krävs för att undvika fler sanslösa krig.

I den spänning som uppstår när Antigone och Kreon möts rör vi oss bortom antiken, eller för den delen efterkrigstidens Frankrike. Den här pjäsen utspelar sig inte i någon särskild tid, för den handlar om alla tider, om de etiska dilemman som vi människor ständigt ställs inför i många olika sammanhang, och som vi kan känna igen från vår egen omvärld. Kanske även från våra egna liv. Pjäser som Antigone erbjuder en möjlighet att brottas med de riktigt stora frågorna, men det fina är att den inte erbjuder några färdiga svar. De är våra att hitta.

Skådespelare: Cécilia Ravry, Joakim Tegblom, Johannes Larsson, Mona Bäckström, Syméon Falgas- Ravry och Rebecka Enström.
Regi & Produktion: Anne Gotfredsen
Ljus & Teknik: Emma von Wendt

 

 


Mordet i Midlands

Under våren 2021 lyckades vi framföra en uppsättning av Mordet i Midlands genom en covid-anpassad föreställning för fem personer. Vad göres icket för konsten.

Midlands


En vintersaga – föreställning våren 2019

Höstens och vårens teaterprojekt En Vintersaga av William Shakespeare med  Teaterkrater Extended är avslutat för denna gång. Tack alla ni som kom och upplevde denna extravaganta berättelse!

Medverkande skådespelare i bokstavsordning: Anne Gotfredsen, Clara Silverlöv, Edvard Johansson, Elin Söderlind, Joakim Tegblom, Joel Qwarforth, Johanna Molin, Johannes Larsson, Matilda Bergqvist, Mikael Parkman, Nils Hansson, Olov Lindroth, Peter Bennesved, Rebecka Enström, Tove Hörnqvist, Unni Rydja, Willeke Martens

Musiker: Olov Lindroth, Nils Hansson, Kim Persson. Pjäsens tema och melodi är skriven av Nils Hansson.

Håruppsättningar: Tove Näsström

Grafisk design affisch: Ylva Norlin ylvanorlin.com

Scenografi: Mikael Parkman

Manusbearbetning, regi, producent, ljud- och ljusteknik: Helge Karlsson

Ljusuthyrning: Nisse Blix

Kostym: Norrlandsoperans förråd

Kostym och rekvisitagrupp: Johanna Molin, Rebecka Enström, Tove Hörnqvist

Bilder från föreställningen mars 2019 Foto: David Kristiansen

DSCF0997.jpg

DAK_4933.jpg

En_VINTERSAGA_4.jpg

En vintersaga_utskrift_final (dragen).png


Bryta is – föreställning våren 2018

Medverkande skådespelare: Joakim Tegblom, Johannes Larsson, Peter Bennesved, Rebecka Enström

Manus, regi, ljud: Helge Karlssons

Scenografi, grafisk design: Ylva Norlin

Ljus: Nisse Blix

Bryta_is_posterTheatre_play167

Bilder från föreställningen mars 2018

Foto: Paolo Camerin

Theatre_play010

Theatre_play115.jpgTheatre_play121.jpgTheatre_play093.jpg

Theatre_play034

Glasmenageriet – föreställning 2017

Fri bearbetning utifrån Tennessee Williams.

Medverkande skådespelare: Joakim Tegblom, Johannes Larsson, Peter Bennesved, Rebecka Enström

Manusbearbetning, regi, ljud, ljus: Helge Karlsson